tisdag, juli 11, 2006

Hygglig långpaddling

För två veckor sen paddlade Lasse Schmidt sträckan Nynäshamn - Fårösund, en tur på 14 mil vilket tog 37 (!) timmar. Detta har iof gjorts förut men då i grupp, Lasse valde att göra passagen ensam.
Det krävs mycket vilja och en hel del fysik för att klara en sådan sak, att bara sitta i en kajak i 37 timmar borde ge ganska mycket träsmak.

Såhär säger lasse på Utsidan.se forum för paddlare:

Det var mestadels rak sidvind och den intensiva blåsten höll på i cirka sex timmar med medföljande vågor. Beslutet om att vända eller inte grundade sig mer på om jag trodde att det skulle ta för mycket energi eller inte, men i slutändan är det faktiskt rätt kul med vågor så jag fortsatte. Vad gäller händerna så använde jag ett par MTB cykelhandskar med kevlarförstärkt "sula" som andas bra, dessa besparade mig all skavsår eftersom de sitter rätt tight. Att de såg ut som steroidbehandlade russin efteråt är nog mer naturligt. Vad som också är intressant är de psykiska aspekterna på det hela, hur hjärnan fungerar när det verkligen behövs. Jag vilade varje timma samtidigt som jag åt och drack, det var jag stenhård med så jag kände mig aldrig dränerad på energi eller uttorkad. Dock blev det en hel del kisspauser som jag till slut timade in med fikapauserna. Jag hade med mig två Garmin GPS och en kompass som hjälpte mig över. De är så vattentäta så jag inte ens har de i en speciell påse. Fast egentligen var det bara att hålla kurs 150 på kompassen.

Gotlands allehanda har skrivit en artikell om bravaden; länk.

Länk till forumet på utsidan.se där händelsen diskuteras.

1 kommentar:

Anonym sa...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»