onsdag, december 06, 2006

Hur bär du din kajak? På huvudet såklart!




I vanliga fall brukar man använda sig av en vagn för at transportera kajaken på land. Vagnar, som finns i flera olika utföranden(såhär eller såhär), har dock ett problem. Vagnar rullar inte på alla underlag, sand och alltför kuperat landskap försvårar användandet.

Desutom hamnar man i situationer där man inte har en vagn, alla vagnar går inte ner i alla kajaker.

Råkade ut för ovanstående när jag var i Tylösand i sommras. Skulle transportera kajaken ca 500 meter från huset till vattnet. Allt gick till en början bra, jag slängde upp kajaken på axeln och la den på högkant, kände mig riktigt cool när jag gick med kajaken på axel och paddeln i andra handen.
Kajaken ville dock anorlunda och föll sonika för att landa på mitt huvud. Mindre coolt.

Lösningen heter Yoke. Detta är en planka med vadering som gör att man kan bära kajaken på axlarna. Ser sjukt smart ut.

Priset är lite saftigt, ca 80 dollares. Men en sådan borde ju gå att tillverka själv.


Inga kommentarer: